Please enter banners and links.
Farba je mocný komunikačný nástroj. Možno ju použiť na signalizáciu, ovplyvnenie nálady či dokonca ovplyvnenie fyziologických reakcií. Niektoré farby sa spájajú so zvýšeným krvným tlakom, iné s namáhaním očí. Ako teda psychológia farieb funguje?
Psychológia farieb je psychologická disciplína, ktorá sa zameriava a skúma vplyv farieb na človeka. Je dôležitá v marketingu, dizajne či dokonca v medicíne. Z psychologickej stránky farby vnímame, a to v okamihu, keď sa svetlo odráža z povrchu predmetu, vojde do očí a náš mozog si následne túto informáciu uvedomí ako farbu.
Reč farieb
Podľa portálu Domavi.sk majú jednotlivé farby tieto významy:
Čierna – atraktivita, elegancia, sofistikovanosť, moc, zrelosť, nešťastie, hriešnosť, smrť, vo väčšom množstve pôsobí skľučujúco.
Biela – čistota, sloboda, priamosť, dokáže tlmiť bolesť, rozťahuje priestor.
Červená – nervozita, neodolateľnosť, nápadnosť, zvyšuje krvný tlak, zrýchľuje tep a dych, dokáže vyvolať stress, má dráždiaci a stimulujúci účinok.
Modrá – istota, stálosť, nekonečnosť, jemnosť, ľahkosť, bezpečnosť, evokuje pokoj, istotu, uvoľnenosť, ľahkosť, pokoru.
Zelená – sviežosť, pokoj, stabilita, rovnováha, harmónia, živosť, znižuje podráždenosť, únavu, uvoľňuje.
Žltá – pokoj, nádej, múdrosť, zvedavosť, zmierňuje depresiu, regeneruje vyčerpanosť, navodzuje dobrú náladu, odzrkadľuje túžbu po slobodnom živote.
Fialová – túžba, ilúzia, staroba, meditácie, dokáže vyvolávať kontroverzné pocity, pôsobí kreatívne a zároveň tajomne.
Ružová – ženskosť, jemnosť, pochopenie, pôsobí romanticky.
Hnedá – bezpečnosť, tradície, dôvera, dospelí v strese k nej cítia náklonnosť, má relaxačné účinky
Oranžová – otvorenosť, radosť, šťastie, zvyšuje schopnosť koncentrácie, kreativitu, chuť do práce, má výborný účinok proti depresii
Vplyv farieb na človeka
Psychológiu farieb pokladá stále veľa psychológov za irelevantnú. Je ale dokázané, že farby skutočne vplývajú či už na výkon, alebo náladu človeka. Napríklad štúdie zaoberajúce sa účinkami liekov zistili, že ak sú tabletky oranžové, červené alebo ružové, pozitívne to ovplyvňuje ich efektivitu.
Iná štúdia priniesla zaujímavý poznatok – modré pouličné svetlá znižujú kriminalitu v daných oblastiach. Ak majú zápasníci počas bojových súbojov oblečený červený dres, majú vyššiu pravdepodobnosť výhry. Taktiež bolo preukázané, že študenti, ktorí boli tesne pred skúškou vystavení červenej farbe, mali horšie výsledky. Štúdia, ktorá skúmala športové tímy zistila, že tímy, ktoré mali počas zápasu čierne dresy, boli častejšie pokutované a diváci si hráčov v čiernom častejšie spájali s negatívnymi vlastnosťami.
I keď je psychológia farieb ešte v začiatkoch skúmania, už teraz je jasné, že farby majú na človeka veľký vplyv.