Učíme sa písať

Please enter banners and links.

Každý rodič chce, aby jeho dieťa písalo čo najkrajšie, malo šikovne urobené úlohy na čas a nosilo domov dobré hodnotenia. No mýty a nesprávne postupy deťom skôr ubližujú a zbytočne ich znechucujú. Ak chcete pomôcť potrebujete nielen poriadnu dávku trpezlivosti, ale aj pár dobrých rád. Čomu treba veriť a čo sú len zbytočné mýty?

 

Domáce úlohy hneď po škole?

         Myslíte si, že domáce úlohy treba napísať hneď po príchode zo školy? Určite nie! Dieťa sa má po vyučovaní doma odreagovať, uvoľniť a až tak začať znovu pracovať do školy. Psychológovia pripomínajú, že prváčik sa dokáže sústrediť naplno iba 10 minút, takže by ste mali domácu úlohu napísať na jeden predmet, potom sa pohrať a vrátiť sa k ostatným predmetom – na striedačku.

 

Z ceruzky na pero

         Možno ste počuli o tom, že z písania ceruzkou sa na pero má prejsť asi po dvoch mesiacoch v prvej triede. Začiatok písania perom však v skutočnosti závisí od tlaku ruky na písaciu potrebu. Prechod tak najlepšie zvolí učiteľka, nie časový limit.

 

Abeceda ešte pred školou

         Malé deti sú zvedavé a niekedy ešte pred školou chcú byť ako dospelí. Niektorí rodičia svojej ratolesti ukazujú abecedu, učia svoje dieťa napísať vlastné meno alebo dokonca spolu píšu dopredu abecedu a jednotlivé číslice. Tento postup však nie je správny – dieťa ochudobníte o zážitok z písania v škole, pretože všetko zažije už doma. Okrem toho vôbec nemusí pred školou zvládnuť písanie vlastného mena.

 

Potom to prepíšeš do zošita

         Radíte svojmu dieťaťu, aby si domácu úlohu najprv písalo na nečisto a až potom do zošita? Myslite na to, že to nie je správny postup, pretože sa dieťaťu pri cvičnom písaní rúčka unaví a domáca sa mu naostro nemusí podariť ani tak ako na nečistom papieri. Na vyskúšanie ťažších písmen alebo príkladov je dobré mať po ruke napríklad malú strieraciu tabuľku.

 

Správne držanie pera

         Mýtus, že správne držanie pera sa dieťa naučí v škole je nepravdivý, lebo váš potomok pracuje s farbičkami už v predškolskom období – práve vtedy prvýkrát berie do rúk písacie pomôcky a učí sa ich držať. Už hneď od prvého chytenia treba dieťa viesť k správnemu uchopeniu, pomôcť mu a usmerniť ho v tom čo je správne. Zafixované zlé držanie sa len tak rýchlo neodnaučí, zriedka to zostane po celý život.

Pero sa má držať palcom a prostredníkom, palec sa len opiera bruškom o pero. Prostredník pero podopiera, ukazovák je položený ľahko zhora.

 Napísala: Zuzana Šusterová

FOTO: freedigitalphotos.net