Reklamácia a vaše základné práva

Please enter banners and links.

reklamácia

Zrejme sa to stalo už každému z nás – ste z nákupov doma a tak si ešte raz v kľude oblečiete nové veci pred veľkým zrkadlom. A v tom to príde. Tričko je zle zošité a celé je úplne krivé takže vás ťahá do boka (pritom malo lemovať vašu postavu aby ste bola na zajtrajšie rande neodolateľná). Alebo pletený pulóver má zatrhnuté očko. Alebo lodičkám odišla podrážka a to ste s nimi ani nebola poriadne von. Podobne je to aj s elektronikou či s inými zakúpenými vecami. Len čo ste ich vytiahli zo škatule doslúžili a bolo po radosti. Neváhajte a choďte poškodenie reklamovať.

Málokto vie, že na reklamáciu netreba štítok ktorý bol zavesený o tričko, ani pôvodnú krabicu či iný obal v ktorom bol tovar. Ak sa bude predajca ohrádzať a žiadať ho od vás pokojne spomeňte zákon ktorý hovorí, že obal nie je súčasťou výrobku. Teda reklamáciu musí vybaviť.

Najdôležitejším dokladom o kúpe daného tovaru je bezpochyby pokladničný blok alebo inak povedané paragón. Preto ak vám ho pri platbe nepribalia k tovaru vždy si ho pýtajte. Človek nikdy nevie a práve teraz ho budete potrebovať viac než soľ. Ak ste však stratili tento vierohodný doklad pomôžte si výpisom z účtu (pokiaľ ste platili kartou) alebo čestným vyhlásením. Z právnej stránky vyhovuje v krajnom prípade aj svedectvo druhej osoby.

Zákon o ochrane spotrebiteľa ďalej hovorí, že vaša reklamácia musí byť vybavená v akejkoľvek pobočke daného predajcu. Ak je vo vašom meste viac predajní danej značky zájdite do najbližšej aj keď na bločku je adresa tej na opačnom konci. O uznaní či neuznaní reklamácie sa rozhodne do troch dní a samotné vybavenie (oprava) trvá 30 dní. Pokiaľ sa po uplynutí tejto doby predajca neozval máte plné právo na nový tovar alebo vrátenie peňazí.

S neuznanou reklamáciou vám hravo pomôže súdny znalec ktorý vypracuje znalecký posudok. Samozrejme, náklady s tým spojené hradíte vy, ale ak vám závadu už uznajú úkon vám preplatia. Obchodník v tomto prípade radšej ustúpi a neťahá to ďalej na súd pretože s posudkom od znalca ste zvýhodnená. Spor by mohol prehrať.

Čo ale robiť v prípade, že obchod už neexistuje? Postup bude o čosi zložitejší nielen finančne, ale aj časovo. Pomoc hľadajte na živnostenskom úrade kde vám povedia ako a u koho reklamáciu uplatniť.