Please enter banners and links.
Toľko ste sa tešili na palmy, koktail v ruke a jemný piesok pod nohami, no zrazu prišla realita v podobe hlučného hotela, izby s výhľadom na kontajnery a raňajok, ktoré by ste radšej ani nevideli. Ak ani vaša dovolenka nepripomína to, čo vám cestovná agentúra sľúbila, máte právo sa ozvať.
Tu je návod, ako na to.
Kvalitná cestovka je základ, ako si ušetriť nervy už pred odletom
Ak sa vám už raz dovolenka nepodarila, možno je načase zveriť výber profesionálom. Spoľahlivá cestovná kancelária vám zabezpečí nielen nádhernú dovolenku v Dubaji, kde luxus na vás doslova dýcha z každej uličky, ale aj jasné podmienky zmluvy a ochotu riešiť prípadné problémy.
Vyberajte agentúry s dobrou reputáciou – čítajte recenzie, pýtajte sa známych a overte si, či majú licenciu. Seriózne cestovky detailne opíšu, čo ponúkajú. “Pohodlný hotel blízko pláže” má byť naozaj pohodlný a blízko pláže – nie 3 kilometre od nej a s hlučnou klimatizáciou.
Nesúlad so zmluvou si zdokumentujte
Ak realita nezodpovedá tomu, čo vám cestovka ponúkla, je dôležité mať dôkazy. Odfoťte si nečistú izbu, rozbitý nábytok či tú “vysnívanú” pláž vedľa smetiska. Práve tieto fotografie budú potom vašou najsilnejšou zbraňou pri reklamácii.
Spíšte si všetko, čo bolo iné, ako ste očakávali. Ak hotel neposkytoval služby, ktoré mali byť v ponuke zahrnuté, alebo ak vás ubytovali na mieste, o ktorom nebola reč, máte právo na odškodnenie.
Reklamácia – ako ju podať a čomu sa vyhnúť?
Reklamáciu uplatnite čo najskôr – ideálne už počas dovolenky. Väčšina cestoviek má delegáta, ktorý vám môže pomôcť priamo na mieste. Ak to však nejde, reklamáciu podajte po návrate. Podľa zákona máte na to 30 dní.
Napíšte jasný list alebo email, kde uvediete:
- číslo zmluvy,
- presný popis problémov,
- svoje požiadavky (náhradu, zľavu, či odškodnenie).
Vyhnite sa emocionálnym výlevom typu: „Cítila som sa podvedená ako na lacnej telenovele!“ Držte sa faktov a dôkazov, ktoré sú vaším najlepším tromfom.
Čo ak sa cestovka bráni? Plná moc na zastupovanie pomôže
Niektoré cestovky sa reklamáciám vyhýbajú, ako by išlo o infekčnú chorobu. Ak odmietnu vašu žiadosť, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI) alebo súd. Aby ste si však nezničili nervy a ešte aj tých posledných pár dní v roku, zvážte možnosť plnej moci na profesionálne zastupovanie na súde.
Advokát za vás vybaví všetko, od komunikácie s cestovkou až po zastupovanie na súde. Pokiaľ mu navyše udelíte plnú moc, nemusíte si robiť starosti so žiadnymi právnymi formalitami.
Na čo máte ešte právo?
Podľa európskych pravidiel môžete žiadať:
- Zľavu – ak služby nezodpovedali zmluve, poprípade ak vám meškal let.
- Kompenzáciu za poškodenú dovolenku – najmä ak ste si namiesto odpočinku privodili stres,
- Náhradu za skryté poplatky – ak vám účtovali niečo navyše, napríklad za “bezplatné” parkovanie.
Napriek tomu, že ide o pomerne zložitý proces, od reklamácie sa neodvracajte, pretože má pevné základy v zákone. Pri ďalšom výbere cestovky sa tiež snažte byť dôslednejší, prípadne zvážte cestovanie bez nej.
Zdroj obrázka: Gina Sanders/adobe.stock.com