Kúpa ojazdeného auta

Please enter banners and links.

Nákup ojazdeného auta je vždy riskantná lotéria – buď bude v dobrom stave, alebo na ňom skôr či neskôr nájdete nedostatky.

 

Pred kúpou

         Pred samotným vyrazením do predajne si spíšte zoznam svojich predstáv o aute a vezmite do úvahy aj svoje šoférske zručnosti. Pre začiatočníčku je dobrou voľbou práve ojazdenejšie auto; na novom by ste ľutovali každý škrabanec kým na staršom lepšie získate sebavedomie.

Auto zo zahraničia je síce na prvý pohľad lacnejšie, no zdanie môže klamať. Treba totiž rátať s bočnými výdavkami. Okrem toho, že budete musieť absolvovať vstupnú kontrolu originality, si pripravte okolo 400 € na poplatok za prihlásenie vozidla. Navyše, ak sú doklady od auta v inom jazyku ako v slovenskom (prípadne v českom), budete musieť zaplatiť odborný preklad oficiálnemu tlmočníkovi.

 

Prvý dojem nestačí

         Naleštená karoséria vám nepostačí ak motor nebude v poriadku. Preto si auto pozorne obzrite skôr, než si ho odveziete na parkovisko. V prvom rade by lak auta mal byť jednoliaty a v rovnakej farbe. Pokiaľ nájdete rozdiely je pravdepodobne búrané. Havarované môže byť aj vtedy, keď sú medzi jednotlivými časťami karosérie neúmerne veľké medzery a diely dobre nedoliehajú.

Auto by malo byť hrdzavé primerane k svojmu veku; približne štvorročné auto ešte nemá mať žiadne známky korózie. Pri obhliadke sa zamerajte na blatníky, okraje dverí, prahy a zvary.

 

Motor, brzdy, testovacia jazda

         Motor by nemal byť znečistený od oleja alebo iných kvapalín. Samotný olej je čistý a doliaty v zodpovedajúcom množstve podľa rysky. Auto sa musí naštartovať bez problémov a po naštartovaní nemá nič podozrivo alebo rušivo hučať. S autom sa vždy vyberte na testovaciu jazdu pretože iba počas nej máte možnosť zistiť ako reaguje spojka a či sa rýchlostné stupne radia jednoducho bez problémov. Auto má na ceste dobre sedieť a keď pustíte ruky z volantu malo by ísť stále rovno.

 

 

Minulosť auta

         Samozrejmosťou je úplná servisná knižka kde sú zaznamenané pravidelné prehliadky auta spolu so stavom tachometra. Pri vyberaní auta si skontrolujte VIN kód (unikátne identifikačné číslo karosérie); ten sa musí zhodovať s číslom v technickom preukaze. Okrem toho ho musíte vedieť ľahko prečítať nakoľko je výrazne vyrazené na aute.

Technický preukaz zas prezradí počet predchádzajúcich majiteľov auta. Ak sa vám do rúk dostane iba duplikát sú dve možnosti: buď sa originál stratil, alebo boli pred vami viac ako štyria majitelia a to auto nerobí dobrú vizitku.

Napísala: Zuzana Šusterová

FOTO: freedigitalphotos.net