Kariéra a oblečenie

Aj vďaka oblečeniu si o vás utvárajú ľudia názor, a to nielen počas pracovného pohovoru alebo v práci, ale kamkoľvek prídete. Pokiaľ vaša pracovná zmluva neobsahuje tzv. dress code alebo iný predpis zahŕňajúci spôsob vášho oblečenia, potom by ste sa mali riadiť všeobecne platnými nepísanými pravidlami.

 

Šesťdesiat percent

Áno, práve oblečenie tvorí až 60 % osobného úspechu. Jednotlivé kúsky oblečenia samé o sebe nerozhodujú o ničom, no sú na druhej strane neoddeliteľnou súčasťou imidžu – a ten si už predsa všímame na každom človeku ktorého počas dňa stretneme. Práve preto ešte aj podvodníci dbajú v prvom rade na štýl svojho oblečenia. Vezmú si na seba oblečenie v ktorom vedia vyvolať pocit dôvery a istoty. Svoje peniaze by ste nedali chlapíkovi v rozťahaných teplákoch, no pri mužovi v obleku by ste nad tým začali vážne uvažovať.

 

Ako prvé prehovorí oblečenie

Skôr než otvoríte ústa a začnete rozprávať (či už na osobnom pohovore pri uchádzaní sa o zamestnanie alebo na rokovaní) vás predbehne vzhľad. Nech to už vyznie akokoľvek povrchne, podľa psychológov sme tak jednoducho nastavení lebo realitu okolo seba vnímame z veľkej časti zrakom. Odev teda veľmi rozhoduje o tom, aká bude vaša kariéra, a či vôbec na pohovore uspejete.

Po prvom dojme z výzoru človeka sa sústredíme na spontánnu reč tela (postoj, mimika), potom si všimneme spôsob verbálnej komunikácie (rýchlosť hovoreného slova, intonáciu), a až tak sa sústredíme na obsah toho, čo nám chce iná osoba povedať.

 

Uniformy

Každá jedna profesia niečo so sebou prináša a čoraz častejšou pracovnou súčasťou je i uniforma. Treba si uvedomiť, že pri niektorých povolaniach je skutočne nevyhnutná; napríklad aby sa vedel zákazník v obchode zorientovať a osloviť predavača, nie iného zákazníka ktorý vyzerá akoby tam predával. Jednotný odev preto má byť výrazný, príjemný na nosenie a najlepšie s logom danej spoločnosti aby sa predišlo nepríjemnej vyššie spomenutej blamáži s oslovením niekoho úplne iného.

 

Toto sa nosí a toto už nie

Ak vám zamestnávateľ neurčí štýl oblečenia, nie sú zavedené uniformy a ani nikde inde nemáte napísané čo je vhodné a čo nie, je to potom len na vás. Vy si hľadáte správnu cestu tak, aby ste sa cítili dobre, ale zároveň sa nestratili v dave a vynikli.

Osvojte si nasledovné rady ktoré sú akýmsi nepísaným pravidlom. Budete o krok vpred so správnym oblečením.

Rozhodne nenoste minisukne alebo šortky ktoré siahajú iba do polovice stehien a to bez ohľadu na to či sú jednofarebné alebo s havajským motívom paliem. Šortky majte aspoň tesne nad kolenami a sukňu ku kolenám, prípadne tesne pod ne. Nohavice majú byť jednoznačne dlhé, a pokiaľ nosíte najradšej džínsy tak si do práce vyberajte najmenej ozdobené a potrhané. Samozrejmosťou sú pančuchy a je jedno či je práve jeseň alebo letné horúčavy.

Jednoduché to máte pri výbere topánok – noste uzavreté. V žiadnom prípade nie sú prípustné žabky alebo ležérne sandále určené skôr na prechádzky mimo mesta než do kancelárie. Ak opätky, tak nie extra vysoké.

Úplnou pohromou sú ruksaky. Nech je ten váš malý, jednofarebný alebo kožený, nechajte ho doma. Namiesto neho si zaobstarajte štýlovú aktovku, čiernu koženú tašku alebo veľkú priestrannú kabelu.

 

Páni to majú ľahšie

Pánom v práci postačí stará dobrá klasika v podobe obleku, no tentoraz sú prípustné malé zmeny. K spoločenským nohaviciam už netreba sako – postačí pekná (jednofarebná) košeľa alebo tričko s golierom ktoré by malo byť buď jednofarebné, alebo maximálne s jemnými pásikmi či iným nenápadným vzorom. Tričko však nesmie pôsobiť športovo alebo prehnane farebne s nevkusnou potlačou.

Úplné tabu sú tričká bez rukávov, akékoľvek šortky a žabky na nohách.

 

Plagiáty módnych značiek

To najhoršie, čo si môže na seba obliecť žena alebo muž do práce, je plagiát nejakej módnej značky. Pôsobí to rušivo, nevkusne, ba až komicky. Ak na značkové oblečenie nemáte uspokojte sa s bežne dostupnými kúskami či akciovým rolákom ktorý vám sadne ako uliaty aj bez toho, aby na sebe niesol visačku Louis Vuitton. Rovnakou tragédiou je kabela s vyšitým nápisom Gucci kúpená v čínskom obchode za desať eur.

Napísala: Zuzana Šusterová

FOTO: freedigitalphotos.net